وبلاگ مدیریت رسانه اسلامی islamicmediamanagement

بسم الله الرحمن الرحیم

وبلاگ مدیریت رسانه اسلامی
islamicmediamanagement
برای پزوهش و نگارش محتوای علمی

پیرامون رسانه

تآسیس شده است.

islamicmediamanagement.blog.ir

... بسته راهنمای انتخاب رشته و منابع کنکور کارشناسی ارشد ... منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته «علوم ارتباطات اجتماعی» ... مردم‎شناسی شهید چمران ... فهرست فصلنامه مطالعات ماهواره و رسانه های جدید ... فصلنامه سبک زندگی شماره 3 بهار 92 ... محرم در اقوام و ملل ... رسانه ملی و تغییر سیاست جمعیتی؛ مسئله‌شناسی، راهبردها و سیاست‌ها (مجموعه گفت‌وگو) ... پاسخ به یک مشاوره پایان نامه در حوزه رسانه ... رسانه ها؛ فراگیرترین ابزار در زندگی امروزی بشر ... راهبرد حزب الله در فضای رسانه ای دنیا؛ ابتکار عمل، تعریف زمین بازی و راهبرد آفندی




محرم در اقوام و ملل

پنجشنبه, ۲۳ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۳۲ ق.ظ

کتاب



  • شناسنامه

  • محرم در اقوام و ملل کد: 1943 نویسنده:محبوبه پیمانی تهیه‌کننده و ناشر: مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما حق چاپ برای ناشر محفوظ است نشانی: قم، بلوار امین، مرکز پژوهش¬های اسلامی صدا و سیما تلفن: 2919670 ـ 0251 سامانه ارتباطات: 11ـ2915510 تهران: خیابان جام جم، ساختمان شهید رهبر، طبقه زیرزمین تلفن: 22014738 ـ 021 نمابر: 22164997 دفتر خراسان: مشهد ـ خیابان امام خمینی رحمه الله ، انتهای باغ ملی، ساختمان صبا، طبقه سوم تلفن: 2215108 ـ 0511 نمابر: 2215106 info@irc.ir www.irc.ir










کتاب محرم در اقوام و ملل

       عادات، آداب و رسوم، اندیشهها و وضعیتی که یک گروه در آن قرار دارد، از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. ازاین‌رو، مجالس و محافلی که در سوگ حسینی و برای احیای خاطره عاشورا، در مسجدها، حسینیهها و منازل در ایام عاشورا یا در روزهای دیگر برگزار میگردد، از پر برکتترین آثار شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام و زمینه مناسبی برای تبلیغ و موعظه و تقویت آگاهی مردم درباره دین و علایق مذهبی است. به همین سبب، در روایات نیز برگزاری چنین مجالسی تأکید شده است. به دلیل آنکه مأموریت رسانه، افزایش بینش و آگاهی مردم و آشنا ساختن آنها با فرهنگ غنی و میراث مفاخر فرهنگی اسلام و پیرایش و پالایش آن از خرافات و رفتار التقاطی است، شایسته است با شناخت فرهنگهای گوناگون و همچنین شناخت ماهیت و جنبش عاشورا از راه منابع مستند و خدشه‌ناپذیر برای حفظ هویت این نهضت عظیم، به تبیین، تفسیر، تعمیق و توسعه این حماسه و فرهنگ بپردازد. بی‌شک حادثه عاشورا جزو عظیم‌ترین رخدادهایی بود که در تاریخ بشری موجی عظیم پدید آورد و مسلمان و غیر مسلمان را با ارزش‌های متعالی و مفهوم حیات هدف‌دار آشنا ساخت و انگیزههای مبارزه برای حفظ کرامت انسان و نفی ستم را در انسانها ایجاد کرد. هر اندازه که مسلمانان و انسان‌ها با درس‌های نهفته در این حرکت خونین و عمیق، بیشتر آشنا شوند و از آن بهره ببرند، به همان اندازه عزتمندتر و بزرگوارتر می‌زیند و پایه‌های حکومت طاغوت را می‌لرزاند؛ زیرا عاشورا از آزادی، محبت و عدالت حکایت میکند؛ پاکی نظر را در مبارزه می‌آموزد؛ نحوه امتناع از قبول ستم و رد استعمار را نشان می‌دهد و غیرت، شجاعت، فداکاری و پایداری در برابر مصیبتها و ثبات بر طریق حق را تعلیم می‌دهد. ازاین‌رو، مرکز پژوهشهای اسلامی میکوشد با ارائه آثار گوناگون در این زمینه، یاریگر برنامهسازان رسانه ملی در راستای تولید برنامههای فاخر برای توسعه و تعمیق بینش و آگاهی مخاطبان رسانه باشد .

نهضت حسینی و قیام عاشورا، واقعه‌ای بی‌نظیر به شمار می‌آید؛ واقعه‌ای که هر فرد کنجکاو و علاقه‌مند به درک و فهم حقایق تاریخی را به شناخت منابع و گزارش‌های این رویداد وا می‌دارد. حادثه کربلا و تأثیرات عمیق و گسترده سیاسی و اجتماعی آن در تاریخ اسلام و به ویژه تاریخ تشیع، عظمت و اهمیت خاصی دارد. حادثه کربلا و قیام امام حسین علیه السلام بر اندیشه جهانیان، حتی غیر مسلمانان داشته، بسیاری داشته است. عظمت قیام و ویژگی‌های دیگر امام و یارانش سبب شده است که افراد بسیاری درباره این نهضت و حماسه‌آفرینان عاشورا اظهارنظر کنند. برخی نویسندگان غیر مسلمان نیز درباره این حادثه کتاب‌هایی نگاشته‌اند.
قیام امام حسین علیه السلام و عظمت حادثه کربلا و تأثیرات عمیق و گسترده سیاسی و اجتماعی آن در تاریخ اسلام و به ویژه تاریخ تشیع، هر انسان آزادهای را با هر دین و مسلکی شگفت‌زده می‌کند. نهضت حسینی حادثهای مانده در دوره و محدوده خاصی نیست، بلکه فرهنگی الهی به شمار می‌آید که فصل‌ها و عناصر متعددی دارد که اثر نامحدود و انکارناپذیر آن در طول تاریخ، جاودانه خواهد ماند. امام حسین علیه السلام با شهادت خویش ندای آزادگی را در طول قرن‌ها و در میان همه ملتها، طنینانداز کرد. این رویداد بزرگ، احساس همدردی انسانها را برمی‌انگیزد؛ زیرا همیشه گرایش بشر به سمت مظلوم و دفاع از حق بوده است؛ قیامی که شعلههای پر فروغ آن خاموش نشدنی است و هر چه زمان می‌گذرد، جنبههای حماسی بینظیر آن بر جهانیان روشن‌تر می‌شود. امروزه نام و یاد امام حسین علیه السلام زمان و مکان را درنوردیده و قیام ایشان الگوی زندگی آزادمران جهان قرار گرفته است.
در این پژوهش برآنیم تا نهضت با معرفی و شناخت آداب و رسوم محرم در میان ملتهای گذشته و نیز سیره و سنت معصومان به بررسی گستره این مراسم در بسیاری از جوامع بپردازیم. همچنین در پی نقد فرهنگ عزاداری اقوام و ملل مختلف نبودیم، بلکه می‌خواهیم با بررسی آداب و رسوم ملت‌ها، بازتاب دهنده عشق آنان به ائمه اطهار علیهم السلام باشیم و در راه گسترش فرهنگ صحیح عاشورا گام برداریم.
در این اثر، تنها به جلوه‌هایی کوتاه از شور و هیجان حسینی در سرزمین‌های گوناگون پرداخته‌ایم. گفتنی است نگارنده به هیچ رو خود را شایسته قلم‌فرسایی در این زمینه نمی‌داند و امید آن دارد که خوانندگان، کاستی‌های این پژوهش را نادیده بگیرند.

  •  فصل اول: کلیات و مفاهیم
    •  واژگان اصلی
    • محرم
    • نام نخستین ماه از ماههای دوازده گانه قمری.علت نامگذاری این ماه به محرم، آن‏بوده که در ایام جاهلیت، جنگ در این ماه را حرام می‏دانستند و روز اول محرم را اول سال‏قمری قرار می‏دادند.اما بنی امیه با ریختن خون سید الشهدا در این ماه و پدید آوردن حادثه‏کربلا، احترام ماه حرام را نگه نداشتند.امام رضا«ع‏»فرمود:در جاهلیت، حرمت این ماه‏نگاه داشته می‏شد و در آن نمی‏جنگیدند، ولی در این ماه، خونهای ما را ریختند و حرمت‏ما را شکستند و فرزندان و زنان ما را اسیر کردند و خیمه‏ها را آتش زدند و غارت کردند وحرمت پیامبر را درباره ذریه‏اش رعایت نکردند.1 به گفته سید حمیری:
      فی حرام من الشهور احلت حرمة الله و الحرام حرام2
      در دوم ماه محرم الحرام سال 61 هجری، کاروان ابا عبد الله‏«ع‏»وارد کربلا شد و اردو زد .به تدریج بر سپاه کوفیان که آن حضرت را محاصره کرده بودند افزوده شد.روز نهم ماه‏محرم‏«تاسوعا»نام دارد و روز دهم آن‏«عاشورا»،روز شهادت سید الشهدا و یاران وفرزندانش در کربلاست. 3



    • ملل
    • جمع ملت، به معنی دین و مذهب است و اطلاق ملت بر دین حق و دین باطل هر دو آمده است.1

  • واژگان فرعی

    زیر فصل ها

  • عاشورا
  • واژه عربی «عاشورا» در لغت به معنای «روز دهم ماه محرم‌الحرام» است.1 زیرا عدد ده را در عربی «عشر» می‌گویند و این کلمه به چند لفظ گوناگون در کتابهای لغت عربی بیان شده است، مانند «عاشوراء»، «عشوراء»، «عاشورا»، «عشورا» و «عاشور» بر وزن «هارون». در برخی کتابهای فرهنگ لغت عربی، عاشورا را روز نهم محرم نیز گفتهاند. علمای لغت نیز درباره اصل کلمه عاشورا اختلاف دارند؛ برخی می‌گویند عاشورا کلمه عربی است و برخی دیگر عاشورا را واژه عبرانی میدانند.
    در سنن اعراب جاهلی محرم‌الحرام، اول سال قمری محسوب میشد و این ماه را جنگ نمیکردند. چنان چه قبیله اوس و خزرج 120 سال با هم نزاع داشتند و لیکن در ماه محرم به اضافه ذی القعده، ذی الحجّه و رجب دست از جنگ بر می‌داشتند. روز اوّل محرم که فرا می‌رسید، اوّل سال جدید تلقّی می‌گردید و تعطیل عمومی اعلام می‌شد و تا ده روز جشن ملّی اعلام می‌کردند. روز دهم که عاشورا بود، لباس‌های فاخر پوشیده و عطر استعمال می‌کردند. بساط چراغانی و آینه‌بندی در کوچه و بازار و خانه‌ها به راه می‌انداختند و به همدیگر سال نو را تبریک می‌گفتند و از همین نظر دهم محرم روز جشن ملّی و عید عمومی و روز شادمانی و تبریک بود به طوری که در بعضی از کشورهای اسلامی و مجامع اهل سنّت مانند ترکیه از همین سنّت جاهلی تبعیّت و پیروی می‌کنند.2
    بیرونی در آثار الباقیه این واژه را عبری میداند و چنین می‏نویسد: «عاشورا لغت عبرانی است و دهم تشرین یهود و روز روزه‏ آنها بود، عاشورا نام مشهور روز دهم محرم است و «عاشر» واقعه پس از نهم را گویند. «عشورا» و «عاشورا» و «عاشور» و «عاشوری»، اطلاق به دهم محرم می‏شود و این روز در تاریخ عرب، سابقه‏ ممتدی در جشن‏های ملی دارد».3


منبع:

http://pajuhesh.irc.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی