وبلاگ مدیریت رسانه اسلامی islamicmediamanagement

بسم الله الرحمن الرحیم

وبلاگ مدیریت رسانه اسلامی
islamicmediamanagement
برای پزوهش و نگارش محتوای علمی

پیرامون رسانه

تآسیس شده است.

islamicmediamanagement.blog.ir

... بسته راهنمای انتخاب رشته و منابع کنکور کارشناسی ارشد ... منابع آزمون کارشناسی ارشد رشته «علوم ارتباطات اجتماعی» ... مردم‎شناسی شهید چمران ... فهرست فصلنامه مطالعات ماهواره و رسانه های جدید ... فصلنامه سبک زندگی شماره 3 بهار 92 ... محرم در اقوام و ملل ... رسانه ملی و تغییر سیاست جمعیتی؛ مسئله‌شناسی، راهبردها و سیاست‌ها (مجموعه گفت‌وگو) ... پاسخ به یک مشاوره پایان نامه در حوزه رسانه ... رسانه ها؛ فراگیرترین ابزار در زندگی امروزی بشر ... راهبرد حزب الله در فضای رسانه ای دنیا؛ ابتکار عمل، تعریف زمین بازی و راهبرد آفندی




۳ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

بسته راهنمای انتخاب رشته و منابع کنکور کارشناسی ارشد


منبع: علوم اجتماعی اسلامی ایرانی

Print Friendly

زمان انتشار: ۲۲:۲۰ ۱۳۹۲/۰۸/۱۳

این فهرست با مشارکت جمعی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه های برتر کشور، در آبان 1392 تهیه شده است.

کنکور کارشناسی ارشد-

راهنمای انتخاب رشته 

به چیزی فرای مهندسی بیندیشید- محمدحسین بادامچی

تغییر رشته تحصیلی چرا و چگونه؟- دکتر محمدصادق کوشکی

نحوه کشف استعدادها در انتخاب رشته - دکتر محمدصادق کوشکی

طرحی برای انتخاب رشته – محمدحسین بادامچی

معرفی منابع کنکور کارشناسی ارشد

برنامه ریزی توسعه منطقه ای: معرفی رشته ، معرفی منابع

برنامه ریزی رفاه اجتماعی: معرفی رشته ، معرفی منابع

برنامه ریزی گردشگری (توریسم): معرفی رشته ، معرفی منابع

پژوهش علوم اجتماعی: معرفی رشته  ، معرفی منابع

توسعه روستایی: معرفی رشته ، معرفی منابع

جامعه شناسی: معرفی رشته ، معرفی منابع

جامعه شناسی انقلاب اسلامی: معرفی رشته ، معرفی منابع

جمعیت شناسی: معرفی رشته ، معرفی منابع

دانش اجتماعی مسلمین: معرفی رشته ، معرفی منابع

شیعه شناسی: معرفی رشته ، معرفی منابع

علوم ارتباطات اجتماعی: معرفی رشته ، معرفی منابع

مددکاری اجتماعی: معرفی رشته ، معرفی منابع

مدیریت راهبردی فرهنگ: معرفی رشته ، معرفی منابع

مردم شناسی: معرفی رشته ، معرفی منابع

مطالعات جوانان: معرفی رشته ، معرفی منابع

مطالعات زنان: معرفی رشته ، معرفی منابع

مطالعات فرهنگی: معرفی رشته ،  معرفی منابع

تبلیغ و ارتباطات فرهنگی: معرفی رشته

مطالعات فرهنگی و رسانه: معرفی رشته

مدیریت رسانه: معرفی رشته



منبع:

سایت علوم اجتماعی اسلامی ایران

ejtemaee.ir

۰ نظر ۰۵ آذر ۹۲ ، ۰۰:۳۵


منابع آزمون کارشناسی ارشد

 رشته «علوم ارتباطات اجتماعی»

نویسنده: 

منبع: وبلاگ روژینه

Print Friendly

زمان انتشار: ۰۹:۵۴ ۱۳۹۲/۰۳/۵

مباحث کلی ارتباطات شامل دروس ده‌گانه دروه کارشناسی به شرح زیر است:
(مبانی ارتباط جمعی، مبانی ارتباطات انسانی، نظریه‌های ارتباط جمعی، حقوق مطبوعات، ارتباطات بین‌المللی، ارتباطات سیاسی، ارتباطات و توسعه، افکار عمومی، اصول روابط عمومی، شناخت مخاطبان، مبانی جامعه اطلاعاتی)
مباحث تخصصی روزنامه نگاری شامل دروس زیر می‌شود:
(شیوه نگارش فارسی در مطبوعات، خبرنویسی، مصاحبه و گزارش(عملی و۲)، ویراستاری و مدیریت اخبار، مقاله‌نویسی و صفحه‌آرایی، ارتباطات تصویری)
آمار و روش تحقیق در حد مباحث دوره کارشناسی رشته‌های ارتباطات اجتماعی به شرح زیر:
(آمار مقدماتی، آمار در علوم اجتماعی، روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی، تحلیل محتوای پیام‌های ارتباطی)

communications-علوم ارتباطات

       امید کریمی

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات گرایش تحقیق در ارتباطات. دانشکده صدا و سیما

       هادی رحمان زاده

دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات. دانشگاه علامه طباطایی

 •     اشاره

یکی از ویژگی‌های آزمون کارشناسی ارشد، عدم معرفی منابع آزمون به‌صورت رسمی از سوی سازمان سنجش است. این مسئله با وجود تمام مزیت‌هایش (از جمله محدود نساختن داوطلبان جهت مطالعه‌ی منابع خاص و مشخص) به یک مشکل منجر شده است و آن ارائه‌ی لیست‌های مختلفی از منابع پیشنهادی توسط گروه‌های آموزشی دانشگاه‌ها، اساتید و دانشجویان ارتباطات است که داوطلبان این آزمون را با سردرگمی مواجه می‌سازد. در این مسئله تردیدی نیست که داوطلبانی درآزمون این رشته (و سپس در دوره‌ی تحصیل در دانشگاه) موفق‌ترند که به مباحث مطرح‌شده در هریک از حوزه‌های مرتبط تسلط داشته باشند و به منبع خاصی اکتفا نکنند. اما داوطلبانی که به هر دلیل (از جمله محدود بودن زمان) نمی‌توانند به مطالعه‌ی همه‌ی منابع بپردازند‌، نیاز به فهرستی از مهم‌ترین منابع طرح سوال دارند تا بر اساس آن بتوانند به تعداد بیشتری از سوالات پاسخ دهند.

در حال حاضر مجموعه‌ی علوم ارتباطات اجتماعی در آزمون کنکور کارشناسی ارشد دارای ۳ گرایش متفاوت است. الف) علوم ارتباطات اجتماعی   ب) مدیریت رسانه   ج) ژورنالیسم (روزنامه‌نگاری). مواد درسی برای هرکدام از این گرایش‌ها نسبتاً متفاوت است؛ هرچند که در تعدادی از این مواد اشتراک دارند. اما بازهم در اعمال ضرایب باهم متفاوتند.

الف) علوم ارتباطات اجتماعی: زبان عمومی و اختصاصی (ضریب ۱) – مبانی کلی ارتباط جمعی (ضریب ۱) – اصول روزنامه‌نگاری  (ضریب ۱) – تاریخ ایران و جهان و مسائل بین‌المللی معاصر (ضریب ۱) – کاربرد آمار و روش تحقیق (ضریب ۱).

ب)  مدیریت رسانه: زبان عمومی و اختصاصی (ضریب ۳) – مبانی کلی ارتباط جمعی (ضریب ۴) – کاربرد آمار و روش تحقیق (ضریب ۲) – دانش مدیریت (ضریب ۴) – اخلاق و معارف اسلامی (ضریب ۲).

ج) روزنامه‌نگاری: زبان عمومی و اختصاصی (ضریب۲) – اصول روزنامه‌نگاری (ضریب ۳) – نظریه‌های ارتباطات (ضریب ۳) – مفاهیم ارتباط جمعی در رسانه (ضریب ۲) – زبان فارسی (ضریب ۲) – اخلاق و معارف اسلامی (ضریب ۲) – روش تحقیق (ضریب ۲).

با توجه به اینکه نگارندگان فارغ‌التحصیل رشته‌ی علوم ارتباطات اجتماعی هستند و در این زمینه نیز کتاب‌هایی را به چاپ رسانده‌اند، در ادامه سیاهه‌ای از منابع مهم این رشته را به داوطلبان محترم معرفی می‌نمایند. در مورد دو گرایش دیگر به دانشجویان و اساتید این گرایش‌ها مراجعه شود.

فهرست پیشِ رو، نتیجه‌ی تجزیه و تحلیل سوالات نزدیک به ۲۰ دوره‌ی کنکور کارشناسی ارشد (سراسری و دانشگاه آزاد) رشته‌ی علوم ارتباطات اجتماعی است. چنان‌که مشاهده می‌شود در هر ماده‌ی درسی، منابع را در دو یا سه اولویت دسته‌بندی کرده‌ایم. بدیهی است که حتی مطالعه‌ی کلیه‌ی منابع معرفی شده، داوطلبان را قادر به پاسخگویی به تمام سوالات آزمون نخواهد کرد، اما می‌توان این اطمینان را داد که با مطالعه‌ی صحیح و دقیق این منابع، داوطلب حد نصاب لازم را جهت ورود به دوره‌ی کارشناسی ارشد کسب خواهد کرد.

لازم به ذکر است که این منابع به‌طور خاص برای کنکور سراسری کارشناسی ارشد تنظیم شده است و تعدادی از منابع در این لیست برای کنکور دانشگاه آزاد از اهمیت بیشتری برخوردار است که ممکن است در رده‌های پایین‌تر قرار گرفته باشند.

 در پایان ذکر این نکته نیز لازم است که نوع سؤالات و منبع طرح سؤال کاملاً به طراح سؤال بستگی دارد. حوزه‌ی علاقه‌مندی و گرایش وی در طرح سؤال بسیار تأثیرگذار است. بنابراین کنکور هر سال ممکن است با سال(های) قبل تفاوت چشمگیری داشته باشد. برای نمونه در حالی‌که در سال‌های اولیه و میانه‌ی کنکور ارشد ارتباطات طراحان سؤال علاقه‌ی زیادی به طرح سؤال از کتاب حقوق مطبوعات (تألیف کاظم معتمدنژاد) داشتند، در سال‌های اخیر (از سال ۸۷ به بعد) سؤال خاصی از آن کتاب طرح نشده است. و به شیوه‌ای عکس کتاب مخاطب‌شناسی (تألیف دنیس مک‌کوایل) در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه طراحان سؤال قرار گرفته است؛ در حالی‌که در سال‌های دورتر این کتاب به‌هیچ وجه منبع کنکور نبوده است. همچنین اخیراً به بحث جامعه‌اطلاعاتی و شبکه‌ای توجه زیادی شده است و به‌تبع کتاب نظریه‌های جامعه اطلاعاتی (فرانک وبستر) و جامعه شبکه‌ای (امانویل کاستلز) اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده‌اند.

روند طرح سؤال در درس آمار و روش تحقیق در سال‌های قبل به‌گونه‌ای بود که یا سؤالات به تعداد مساوی بین آمار و روش تحقیق تقسیم می‌شد و یا سؤالات مربوط به روش تحقیق تعداد بیشتری را به خود اختصاص می‌دادند، اما در کنکور سال ۹۰ تعداد سؤالات آمار به‌مراتب بیشتر از روش تحقیق بود.

در درس تاریخ ایران و جهان، کتاب ارتباط‌شناسی (محسنیان راد) در کنکور سال ۹۰ به یکی از مهمترین و اصلی‌ترین منابع تبدیل شده بود و به جرأت می‌توان گفت نیمی از سؤالات درس تاریخ از این کتاب طرح شده بود.

این مسائل ما را به یک نکته می‌رساند و آن هم “تغییرپذیری”، “عدم ثبات”، و “انعطاف‌پذیری” سؤالات و منابع کنکور کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی است. ضمن آرزوی موفقیت برای تمامی دانشجویان و داوطلبان رشته‌ی علوم ارتباطات اجتماعی، لیست به‌روزشده‌ی منابع کنکور در اختیار عزیزان قرار داده می‌شود.

•     مبانی کلی ارتباط جمعی

 -        اولویت اول:

·       نظریه های ارتباطات، ورنر سورین و جیمز تانکارد، ترجمه علیرضا دهقان، انتشارات دانشگاه تهران.

·        وسایل ارتباط جمعی، کاظم معتمد نژاد، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

·        درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی، دنیس مک کوایل، ترجمه‌ی پرویز اجلالی، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.

·        کاربرد نظریه‌های ارتباطات، سون ویندال و دیگران، ترجمه‌ی علیرضا دهقان، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.

·        ارتباط‌شناسی، مهدی محسنیان راد، انتشارات سروش.

·        نظریه های جامعه اطلاعاتی، فرانک وبستر، ترجمه‌ی اسماعیل قدیمی، انتشارات قصیده‌سرا.

 -        اولویت دوم:

·         نظریه‌های رسانه، سیدمحمد مهدی‌زاده، انتشارات همشهری.

·         عصر اطلاعات، مانویل کاستلز (با تأکید بر جلد اول: ظهور جامعه‌ی شبکه‌ای)، ترجمه‌ی احد علیقلیان و احمد خاکباز، انتشارات طرح نو.

·        مبانی ارتباطات جمعی، محمد دادگران، انتشارات فیروزه.

·        مخاطب‌شناسی، دنیس مک کوایل، ترجمه‌ی مهدی منتظر قائم، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.

·         جامعه‌شناسی وسایل ارتباط جمعی، ژان کازنو، ترجمه‌ی باقرساروخانی و منوچهر محسنی، انتشارات اطلاعات.

·        در آمدی بر مطالعات ارتباطی، جان فیسک، ترجمه‌ی مهدی غبرایی، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.

  -        اولویت سوم:

·        یک جهان، چندین صدا، شُن مک براید، ترجمه ایرج پاد، انتشارات سروش.

·        جامعه‌شناسی ارتباطات، باقر ساروخانی، انتشارات اطلاعات.

·         ارتباطات در جهان معاصر؛ تحوّل اندیشه‌ها، نهادها و عملکردهای ارتباطی، کاظم معتمدنژاد، نشر مهر.

·        راهنمای بررسی تلویزیون، کیت سلبی؛ ران کادوری، ترجمه‌ی علی عامری مهابادی، انتشارات سروش.

·        حقوق مطبوعات، کاظم معتمدنژاد، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.

·        گذر از نوگرایی  ارتباطات و دگرگونی، حمید مولانا، ترجمه‌ی یونس شکرخواه، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.

 •     اصول روزنامه نگاری و شیوه ی نگارش فارسی در مطبوعات

 -        اولویت اول:

·        روزنامه‌نگاری نوین، نعیم بدیعی و حسین قندی، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

·        روش‌های مصاحبه خبری، مهدی محسنیان راد، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها .

·        مقاله‌ی ” گزارش‌نویسی ، چشم عقاب روزنامه‌نگاری ” محمد مهدی فرقانی، فصلنامه رسانه، ویژه‌نامه‌ی آموزشی، شماره ۱، ۱۳۷۳٫

·        خبر، یونس شکرخواه، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.

·         نگارش رسانه‌ای، مهدخت بروجردی علوی، انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

 -        اولویت دوم:

·       روزنامه‌نگاری با فصلی جدید در بازنگری روزنامه‌نگاری معاصر، کاظم معتمدنژاد با همکاری ابولقاسم منصفی، انتشارات مرکز نشر سپهر.

·        سایبر ژورنالیسم، یونس شکرخواه، انتشارات ثانیه.

·       فصلنامه‌ی رسانه، وی‍ژه‌نامه آموزش روزنامه‌نگاری، شماره ۱ ، ۱۳۷۳ (متن کامل این شماره در سایت دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها به آدرس (www.rasaneh.org) موجود است.

·         فصلنامه‌ی رسانه، ویژه‌نامه آموزش روزنامه‌نگاری، شماره ۶۱ ، بهار ۱۳۸۴٫

  -        اولویت سوم:

·        گزارش‌نگاری، علی اکبر قاضی زاده، انتشارات دفتر مطالعات و توسعه‌ی رسانه‌ها.

·        روزنامه‌نگاری حرفه‌ای (مجموعه مقالات)، انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.

·        شیوه‌ی نگارش فارسی در مطبوعات، حسین عماد افشار، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

·        دستور خط فارسی، انتشارات فرهنگستان زبان و ادب فارسی.

•     تاریخ ایران و جهان و مسائل بین المللی مهم معاصر

 -        اولویت اول:

·       ایران بین دو انقلاب، یرواند آبراهامیان (این کتاب دو بار ترجمه شده است و توسط انتشارات مرکز و نی به چاپ رسیده است).

·        از سید ضیاء تا بختیار، مسعود بهنود، انتشارات دنیای دانش (جاویدان).

·        تاریخ مطبوعات در ایران و جهان، جهانگیر صلح جو، انتشارات امیرکبیر.

·        تاریخ جنگ سرد (۳جلد)، جلد سوم: یک بستر و دو رؤیا، آندره فونتن، ترجمه‌ی عبدالرضا هوشنگ مهدوی.

·        قدرت‌های جهان مطبوعات، مارتین واکر، ترجمه‌ی محمد قائد، انتشارات نشر مرکز.

 -        اولویت دوم:

·         ایران در چهار کهکشان ارتباطی، مهدی محسنیان راد، انتشارات سروش.

·        تاریخ تحلیلی مطبوعات ایران، محیط طباطبایی، انتشارات بعثت.

·        مطبوعات سیاسی در عصر مشروطیت، عبدالرحیم ذاکر حسین، انتشارات دانشگاه تهران.

·        تاریخ عمومی دوره دبیرستان (نظام قدیم). کتابی مفید و خلاصه برای تاریخ جهان.

·        تاریخ معاصر ایران (دوره دبیرستان)

 •       کاربرد آمار و روش تحقیق

 -        اولویت اول:

·        احتمالات و آمار کاربردی در روان‌شناسی و علوم تربیتی، علی دلاور، انتشارات رشد.

·        تحقیق در رسانه‌های جمعی، راجر دی.ویمر؛ جوزف دومینیک، ترجمه‌ی کاووس سید امامی، انتشارات سروش.

·        پیمایش در تحقیقات اجتماعی، دی.ای.دواس، ترجمه‌ی هوشنگ نایبی، انتشارات نی.

·        تحلیل پیام‌های رسانه‌ای، دانیل رایف، فریدریک جی.فیکو، ترجمه‌ی مهدخت بروجردی علوی، انتشارات سروش.

·        روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی، ِارل بَبی، ترجمه‌ی رضا فاضل، انتشارات سمت.

 -        اولویت دوم:

·        کندوکاوها و پنداشته‌ها، فرامرز رفیع‌پور، انتشارات شرکت سهامی انتشار.

·        روش‌های آماری، کریم منصورفر، انتشارات دانشگاه تهران.

·        روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی (۳ جلد )، باقر ساروخانی، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

·        مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، علی دلاور، انتشارات رشد.

·        تکنیک‌های خاص تحقیق در علوم اجتماعی (جلد دوم کتاب “کندوکاوها و پنداشته‌ها”)، فرامرز رفیع‌پور، انتشارات شرکت سهامی انتشار.

•       زبان انگلیسی

 -        اولویت عمومی:

·       Five Hundred And Four] Absolutely Essential Words] ۵۰۴   

·        Essential Words For TOEFL 

·       Grammar in use (Intermediate), Raymond Murphy with William R. Smalzer, Cambridge University Press.

·        کنکور کارشناسی ارشد زبان عمومی برای کلیه رشته‌ها، سید اباذر نورحسینی، انتشارات آزاده.

·        گرامر از دبیرستان تا دانشگاه، عباس فرزام.

 -        اولویت تخصصی:

·        انگلیسی برای دانشجویان روزنامه‌نگاری و علوم ارتباطات، سید محمد ضیاء حسینی؛ فهیمه معرفت، انتشارات سمت.

·        زبان انگلیسی تخصصی رشته روابط عمومی و ارتباطات، علی میرسعید قاضی، هوشنگ عباس زاده، مؤسسه نشر علوم نوین.

·        زبان تخصصی برای دانشجویان علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری، سید وحید عقیلی؛ احمد توکلی، انتشارات ثانیه.

·        واژه‌نامه ارتباطات، یونس شکرخواه، انتشارات سروش.

•       منابع کمکی

·        مجموعه تست‌های درس آمار و روش تحقیق رشته علوم ارتباطات همراه با پاسخ‌های کاملاً تشریحی (۲۰ دوره از ۷۸ تا ۸۸)، امید کریمی، انتشارات ارشد، اسفند ۱۳۸۸٫

·        مجموعه تست‌های درس مبانی کلی ارتباط جمعی رشته علوم ارتباطات همراه با پاسخ‌های کاملاً تشریحی (۲۰ دوره از ۷۸ تا ۸۸) امید کریمی، انتشارات ارشد، اسفند ۱۳۸۸٫

·        مجموعه تست‌های درس اصول روزنامه‌نگاری و شیوه‌ی نگارش فارسی با پاسخ‌های کاملاً تشریحی (۲۰ دوره از ۷۸ تا ۸۸)، هادی رحمان‌زاده، انتشارات ارشد، ۱۳۸۹٫

·        شرح جامع مبانی کلی ارتباط جمعی (نظریه‌های ارتباطات)، امید کریمی، انتشارات ارشد، اردیبهشت ۱۳۹۰٫

·        شرح جامع اصول روزنامه‌نگاری و شیوه‌ی نگارش فارسی، هادی رحمان‌زاده، انتشارات ارشد، آبان ۱۳۹۰٫

۳ دیدگاه

  1. بهاره :
    Thumb up 0 Thumb down 0

    با سلام بنده فارق التحصیل رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی هستم .ممنون می شوم مرا راهنمایی کنید؛ از این رو که تمایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطاتات را دارم واینکه وقت چندانی برای مطالعه همه منابع ذکر شده در سایت را نداشته از این رو همانطور که گفتم ممنون می شوم راهنماییم کنید که از چه منابعی شروع کنم و حتی از چه کتابهای تستی استفاده نمایم .سپاسگزارم

  2. سیاح طاهری :
    Thumb up 0 Thumb down 0

    منابع چدید تر روش تحقیق برای ارتباطات:
    ۱- روش های آماری در علوم رفتاری / علی دلاور – انتشارات دانشگاه پیام نور
    ۲- روش های آماری / کریم منصورفر – انتشارات دانشگاه تهران
    ۳- نحوه انجام تحقیقات اجتماعی / ترز. ال. بیکر، ترجمه هوشنگ نایبی، انتشارات روش
    ۴- پیمایش در تحقیقات اجتماعی / دی. ای. دواس؛ ترجمه هوشنگ نایبی ـ نشر نی
    ۵- روش تحقیق در علوم اجتماعی ( جلد ۱ و ۲ ) / ارل ببی؛ ترجمه رضا فاضل ـ انتشارات سمت
    ۶- راهنمای سنجش و تحقیقات اجتماعی ( بخش پنجم ) / دلبرت میلر؛ ترجمه هوشنگ نایبی – نشر نی
    ۷- استدلال آماری در جامعه‌شناسی / مولر و دیگران؛ ترجمه هوشنگ نایبی – نشر نی

  3. fatemeh :
    Thumb up 0 Thumb down 0

    با سلام و ادب
    من رشته مدیریت فرهنگی در مقطع کارشناسی خوانده ام و قصد دارم برای ارشد یکی از این دو رشته را انتخاب نمایم و البته حوزه مورد علاقه بنده فرهنگ است که در درجه دوم ابزار رسانه را ابزاری قوی برای آن می دانم درنتیحه حوزه دوم برای من محسوب می شود .لطفا راهنمایی نمایید با رویکرد ذهنی و رزومه کاری بنده که در هردو حوزه ورود داشته ام کدامیک مناسب تر است:
    مدیریت رسانه
    علوم ارتباطات اجتماعی
    علوم ارتباطات اجتماعی با گرایش فرهنگ و رسانه

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:



۱ نظر ۰۵ آذر ۹۲ ، ۰۰:۱۱


مردم‎شناسی شهید چمران

Print Friendly

زمان انتشار: ۰۳:۵۹ ۱۳۹۱/۰۴/۳

دکتر مصطفی چمران یکی از شخصیت‎های ناشناخته ایران است. چه‎گوارا چقدر قابل مقایسه با شهید چمران است؟ او یک پزشک معمولی است درحالی‎که شهید چمران یک دانشمند بزرگ اتمی‎ست. او یک سیر و سلوک آفاقی و در عین حال سیر و سلوک انفسی داشت. در حقیقت چه‎گوارا هیچ است در برابر چمران.
الگوی بزرگ بسیجی، شهید چمران است که باید آن را باز کنیم . اگر چمران را نشناسیم، هرگز فرهنگ بسیجی، سیر و سلوک جهانی و جهانی بودن فرهنگ بسیجی را نخواهیم شناخت. این‎جاست که من پیشنهاد می‎دهم هرچه زودتر شخصیت او را به‎‎عنوان شخصیتی جهانی و ایرانی مورد بررسی قرار دهیم تا الگوی بزرگی به آینده جهان و بشریت معرفی ‎کنیم. در بعد شخصیتی چمران، شخصیت جهانی و خاورمیانه‎ای اوست که آثارش روز به‎ روز در حال گسترش است. مثل آن‎ چه امروز در غزه و لبنان می‎ گذرد، که متأسفانه هنوز به آن به‎طور کامل نپرداخته ‎ایم.

دکتر مصطفی چمران یکی از شخصیتهای ناشناخته ایران است؛ چرا که تنها به یک بعد از ابعاد وجودی اش پرداختهایم. در حالیکه کسی مثل چهگوارا که یک پزشک ساده بود، تنها به این دلیل که یک دور
آمریکای لاتین را با موتور
سیکلتش میچرخید تا با فرهنگ آمریکای لاتین آشنایی پیدا کند و بعد با
فیدل کاسترو همراه شد؛ به
عنوان یک قهرمان، ابعاد جهانی یافته است. در واقع چهگوارا چقدر قابل مقایسه با شهید چمران است؟ او یک پزشک معمولی
است درحالی
که شهید چمران یک دانشمند بزرگ اتمیست با رتبهای بسیار برجسته در آمریکا. آن همه تبلیغ در مورد چهگوارا در دنیا شده اما در رابطه با شهید چمران هیچگونه تحقیقی نمی شود، بهخصوص که سیروسلوک او جهانیست، اما سیروسلوک آفاقی چهگوارا خیلی کوچکتر و در حد آمریکای لاتین بود. جناب چمران سیروسلوکش از ایران
به آمریکا و از آمریکا به مصر و از آن
جا به فلسطین و سپس به ایران است. یعنی یک سیروسلوک آفاقی
جهانی در عین سلوک انفسی درونی است که باید آن را بررسی کرد. 

به این ترتیب باید
دکتر چمران را نمونه اعلا و برتر چه
گوارا معرفی کرد و جا دارد که صداوسیما یک سریال بزرگ یا لااقل
یک فیلم سینمایی از زندگی چمران بسازد. اگر آقای جعفری جوزانی سریال «در چشم باد»
را با شخصیتی تخیلی درست می
کند، شخصیت واقعی و حماسههای واقعی همچون چمران موجود است.

نکته‎ قابلتوجه در بعد شخصیتی چمران، شخصیت جهانی و خاورمیانهای اوست که آثارش روز به روز در حال گسترش است. مثل آن چه امروز در غزه و لبنان می گذرد، که متأسفانه هنوز به آن بهطور کامل نپرداخته ایم. ما میخواهیم چهره چمران را از نقطهنظر سیروسلوکش بررسی کنیم.

چمران متولد۱۳۱۱ در ساوه است. بعد زندگی در قم و از آنجا محله پامنار تهران را تجربه میکنددر زمان نهضت ملی شدن صنعت نفت، او ۱۷-۱۸ ساله است. مثل مرحوم
شریعتی که متولد ۱۳۱۲ بود. هم
زمان شدن دوران رشد آن دو با دوران برکناری رضاشاه و روی کار
آمدن محمدرضا، باعث شد که در نوعی فضای باز مطبوعاتی رشد کنند. اما چمران در این
فضاهاست که وارد مباحثی چون ملی شدن صنعت نفت می
شود و بر همین اساس شکست نهضت ملی شدن را تجربه میکند که در دوران جوانی تجربه بسیار تلخی است. بعد از جریان
شهادت سه دانشجو در ۱۶ آذر، او که خود دانشجوی فنی و ناظر بر همه این مسائل است،
استعمار پهلوی را با همه وجود می 
بیند و با این جانمایهها یک نوع سیروسلوک رجوعی و یک نوع بازگشت به خویشتن از حالت
جامعه غرب 
گرای دوره بعد
از محمدرضا به
خصوص بعد از ۱۳۳۲ و کودتای ۲۸ مرداد را آغاز می کند و از همینجا از غرب فاصله می گیرد. با وجود این فاصله، چمران سیر و سلوک جهانیاش را دارد. یعنی علمگراییاش را حفظ میکند. در بهترین دانشگاهها و در عمیقترین رشتهها یعنی فیزیک اتمی تحصیلکرده و تجربه میاندوزد.

این به آن معنی است که چمران، جهان معاصرش را کاملا میشناسد. چه وقایع قبل از ۱۳۲۰ و چه ملی شدن صنعت نفت و چه بعد
از سال ۳۲ و شهادت دانشجوها را به چشم می
بیند تا میرسد دهه ۴۰؛ و با همگی آشناست. در این دوران به اوج میرسد، سیروسلوکش را کامل کرده و غرب را با سیر آفاقی کاملا
شناخته و نهایت مادی
گرایی را میداند. این همه همراه میشود با جانمایههایی که مادرش در وجود او به ودیعه نهاده بود؛ که هیچگاه از یاد خدا غافل نشود. بهطوری که وقتی بعد از ۲۰ سال به ایران بازمیگردد، کاملا به آن عهد وفادار بوده است. در همان زمان حتی
تجربه گروه
های سیاسی در ایران را هم کرده است. در بعد سیاسی فرد شناخته
شده
ای بود. همه
چمران را می
شناختند. چمران هم بهگونهای نبود که فقط بعد خارجی داشته باشد، او نیز در بعد داخلی،
جبهه ملی و نهضت آزادی را می
شناخت .بهدلیل همین شناخت هم بود که جزو هیچیک از این گروهها نشد و راهی غیر از راه آنها را در پیش گرفت. ایشان روشنفکری دینی و غیردینی را میشناختدر خارج از کشور هم فعالیت معنویاش را رها نمیکند. عضو کنفدراسیون جهانی دانشجویان ایرانی (که یک نهضت چپ
است) می
شود، ولی در
همان
جا هم خدا را تبلیغ
می
کند. تلاش میکند با علم طبیعی خدا را اثبات کند. که البته تودهایها و چپیها خوششان نمیآید. با اینحال جزو معدود کسانی است که هنوز هم مورد مرجعیت اخلاقی قرار
می
گیرد. چراکه در
آن
جا هم یک شخصیت
معنوی و اثرگذار و قاطع است. کاملا تقوای خودش را داشته است. یعنی علاوه بر سیروسلوک
آفاقی، سیروسلوک انفسی در درون خودش نیز داشته. حتی در میان آن دانشجویان چپ
کنفدراسیون نیز آثار معنوی و اخلاقی داشته و خدا را تبلیغ می
کرده است. بهطوریکه حالا بعد از این همه سال، دوستانش مثل مجید تهرانیان که در
آمریکا جزو مرجع
های تئوریک هستند، از حالات معنوی او با نوعی حسرت یاد میکنند.

با چنین ساختاری یکباره در زندگیاش انقطاع ایجاد میشود. از غرب به تمام معنا منقطع شده و زندگیاش را برمیدارد و با خانواده رهسپار مصر میشود. در آنجا در دوره عبدالناصر آموزش میبیند. و با شناختی که از غرب بهدست آورده، به مخالفت با تز ناسیونالیستی عبدالناصر (که به
اعتقاد چمران، ناسیونالیسم، مظهر غرب است و به جهان اسلام تزریق شده) می
پردازد. و در مقابل جهانوطنی را مطرح میکند. در حقیقت چهگوارا هیچ است در برابر چمران. او فقط آمریکای لاتین را
داشت (تازه آن
جا هم خیلی قبولش نداشتند) درحالیکه اینجا حتی ناصر هم در برابر شهید چمران انعطاف نشان میدهد. امیدوارم روزی فیلم همه این حرکتها ساخته شود. پس از آن نیز امام موسی صدر او را میطلبد و بهسوی لبنان و ضاحیه و بعلبک میشتابد و یکباره از جهان مدرن و پیشرفته به جایی بهشدت فقیر و بدبخت که هنوز هم بعد از آن همه سال جای کار دارد،
فراخوانده می
شود. شهید چمران شروع میکند به کار کردن با همه وجود. اینجاست که خانوادهاش دیگر نمیتوانند تحمل کنند و به آمریکا بازمیگردند. در این مرحله، انقطاع چمران از خانوادهاش پیش میآید و خانواده او کل شیعیان لبنان میشوند. سال بعد هم پسر کوچکش که علاقه بسیاری به او داشته در
استخر منزل پدربزرگش کشته می
شود، که آنجا نیز انقطاع بیشتری پیش میآید. امروز هرچه در لبنان است به رهبری و سیاستگذاری امام موسی و اجرای شهید چمران است. همه اینها سیروسلوک روحی است برای او: خود را هیچ دیدن و فقط دیگران
را دیدن. این اوج فداکاری و ایثار است که باید در جای خودش دیده شود
.

در این زمان انقلاب ایران به وقوع میپیوندد. چمران به ایران میآید. از انقلاب تا جنگ دخالت چندانی در امور نمیکند. چراکه ساختار دولتی رسمی بعد از انقلاب دچار غربگرایی وحشتناک بود، بهخصوص در دولت موقت که عصاره غربگرایی دینی و دین غربگرا در نهضت آزادی که ادامهدهنده غربگرایی دوران مشروطه بود .نهضت آزادی از بازسازیهای سپهسالار در مدرسه سپهسالار به وجود میآید و بعد میرسد به فروغیها و از آنها به سحابی و بازرگان. دارالمعلمین فروغیِ فراماسون میشود بنیانگذار تعلیمات دینی در ایران! بعد با آن پیشینه وارد نهضت آزادی
می
شویم که بعد از
انقلاب می
خواستند یک دین
غرب
گرا را جایگزین
شاهنشاهی کنند (البته شاهنشاهی را قبول داشتند چون مظهر غرب
گرایی بوده در ایران، بهخصوص در دوره محمدرضا) اینجاست که چمران با هیچکدام همراه نمیشود. او عمق غرب و عمق فیزیکی که در آن مهارت تام و تمام داشته
را دیده و با این
که وزیر دفاع دولتهای بعد از انقلاب میشود، ولی اصلا نمیپذیرد که پشت میز بنشیند. در اوج فشارهای بزرگ کردستان، وارد
آن
جا میشود. و بنیانگذار فرهنگ جبهه به صورت بسیجی میشود. من وقتی چمران را میدیدم یاد علمایی میافتادم که در دوران صفویه از جبلعامل به ایران آمدند و شیعه را پایه گذاشتند. چمران نیز مثل
علمای دوره صفویه آمد و فرهنگ مبارزه
ای که در لبنان شکل داده بود را در سطح ایران اجراء کرد و شد
فرهنگ بسیجی. من یادم هست که همان اول جنگ کردستان، چمران الگوی بچه
های بسیجی شد. وقتی بچهها در میان محاصره شدید گلولهها از ترس میلرزیدند، چمران با اقتدار وارد شد و بسیار مقاومت کرد و در عین
مظلومیت و محرومیت با صلابت جنگید
 .آنچه در لبنان ساخته بود را در اینجا پیاده کرد. ثابت کرد که از هیچ میشود همه چیز ساخت. با دست خالی و بدون پشتیبانی ارتش، محاصره
سوسنگرد را شکست
.

الگوی بزرگ بسیجی، شهید چمران است که باید آن را باز کنیم .البته بسیجی به معنای واقعیاش نه در اصطلاح. متأسفانه امروز در معنای بسیجی سادهسازی شده است. شهید چمران بسیجی بزرگ و الگوی آرمانی و تاریخی ما
برای بسیج است. الگویی که از ایران شروع شده، در مبارزات سیاسی به غرب کشیده شده و
سپس به مصر و لبنان رفته است. یعنی اگر می
خواهیم ساختار بسیج را بفهمیم، باید ساختار جهان اسلام و غرب و
علم و مبارزات سیاسی و ملی
گرایی و همه را بحث کنیم تا به الگوی بسیجی برسیم. متأسفانه
این ساده
سازی که در
معنای بسیج شد، به
خاطر آن است که الگوی اصلی و بنیادیاش در غرب و کردستان جا ماند؛ بدون آنکه سعی در شناختش داشته باشیم (امیدواریم فیلم و سریال چمران هر
چه زودتر ساخته شود) اگر این
ها را نشناسیم، گذشته را از یاد بردهایم و آینده را نیز از دست خواهیم داد. با شناخت الگوی بزرگ و
شاخص بسیجی یعنی شهید چمران، آینده بسیجی و این
که چگونه آن را شکل دهیم نیز مشخص خواهد شد. کاری که دانشجویان
در اردوهای جهادی انجام می
دهند و به روستاهای دورافتاده عرب و روستاهای سیستان و
بلوچستان رفته و بازسازی می
کنند؛ همان الگوی بازسازی حین جنگ چمران است که همزمان هم مدرسه و بیمارستان میساخت و هم در جنگ لبنان قهرمانانه میدرخشید. این سیر و سلوک بچههاست، همانطور‎ که سیر و سلوک چمران بود. اگر چمران را نشناسیم، هرگز فرهنگ
بسیجی، سیر و سلوک جهانی و جهانی بودن فرهنگ بسیجی را نخواهیم شناخت
اینجاست که من پیشنهاد میدهم هرچه زودتر شخصیت او را به‎‎عنوان شخصیتی جهانی و ایرانی مورد بررسی قرار دهیم تا الگوی
بزرگی به آینده جهان و بشریت معرفی
 ‎کنیم.


برگرفته از 

http://ejtemaee.ir/

۰ نظر ۰۵ آذر ۹۲ ، ۰۰:۰۶